Δυσλεξία, μια λέξη που στο μυαλό των γονιών φέρνει αναστάτωση. Ίσως στην αρχή να είναι αγχωτικό, όμως δε θα’ πρεπε. Ας τα πάρουμε από την αρχή.
Η δυσλεξία αναφέρεται σε δυσκολίες του παιδιού να κατακτήσει την ανάγνωση, να κατανοήσει τα γράμματα και τη γραφή.
Όπως ορίζεται στο βιβλίο <<Ανάγνωση>> του Κ. Πόρποδα, η δυσλεξία είναι το αποτέλεσμα μιας διαταραχής που έχει οργανική αιτιολογία, η οποία είναι ειδική, σε ότι αφορά κυρίως στη μάθηση της ανάγνωσης και της ορθογραφημένης γραφής και η οποία εκδηλώνεται παρά το ικανοποιητικό νοητικό επίπεδο, τη σχολική εκπαίδευση και τη θετική κοινωνικό- οικογενειακή κατάσταση και υποστήριξη του.
Πώς θα το καταλάβω ώστε να απευθυνθώ στον ειδικό;
Με την είσοδο του παιδιού στο σχολείο τα σημάδια είναι εμφανή, ειδικά στη Β Δημοτικού. Πολλές φορές η γραφή, μπορεί να προβληματίσει γονείς και εκπαιδευτικούς από την πρώτη Δημοτικού. Δηλαδή όταν μιλάμε για γραφή εννοούμε ότι τα γράμματα δεν είναι ευανάγνωστα – σε σημείο που ούτε το ίδιο παιδί καταλαβαίνει τι έχει γράψει. Επίσης, δεν είναι πάνω στη γραμμή, δεν βάζει τόνους ή δεν τονίζει σωστά. Σημαντική ένδειξη αποτελεί το γεγονός ότι τα γράμματα κοιτάζουν από την αντίθετη πλευρά, όπως το ε – 3 , το φ με το θ, το δ με το β. Πιθανόν να ξεχνάει σύμφωνα όπως αντί για ‘μπ’ να γράφει σκέτο το π ή αντί για ‘ντ’ τ. Στην ανάγνωση συχνά γίνεται αντικατάσταση λέξεων με άλλες πιο εύκολες, επειδή το παιδί δεν κατανοεί να τις διαβάσει αλλά γνωρίζει το νόημα τους. Το α διαβάζεται ο ή ε. Ακόμη, κάποιες φορές τα παιδιά με δυσλεξία διαβάζουν το επόμενο γράμμα ή την από κάτω γραμμή. Στα μαθηματικά οι δυσκολίες ξεκινούν με την δυσκολία προσανατολισμού, δυσκολίες στις έννοιες των μαθηματικών όρων όπως πριν, μετά, πρόσθεση, πολλαπλασιασμός και δυσκολίες εκμάθησης και κατανόησης της προπαίδειας. Προσοχή το παιδί πρέπει να παρουσιάσει αρκετά από αυτά τα σημάδια και όχι ένα μεμονωμένα.
Μη νομίσετε ότι το παιδί σας κοροϊδεύει, προσπαθεί, δεν τεμπελιάζει. Δεν μπορεί να καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει. Ίσως αισθάνεται άγχος και απογοήτευση που δεν τα καταφέρνει όπως τα άλλα παιδιά. Σίγουρα νιώθει διαφορετικός.
Έρευνες έχουν δείξει ότι η δυσλεξία εμφανίζεται 4 φορές περισσότερο στα αγόρια από ότι στα κορίτσια. Τα περισσότερα παιδιά γράφουν με το αριστερό και δεν υπάρχει νοητικό θέμα.
Σε ποιόν να απευθυνθείτε:

Η διάγνωση είναι απαραίτητη πρώτον, διότι οι ενδείξεις μπορεί απλά να αποτελούν σημάδι μαθησιακής δυσκολίας και δεύτερον, η άμεση παρέμβαση και βοήθεια στο παιδί είναι ό,τι πιο αποτελεσματικό μπορείτε να κάνετε. Για διάγνωση απευθυνθείτε στα ΚΕΔΔΥ και σε ιατροπαιδαγωγικά κέντρα. Για παρέμβαση απευθυνθείτε σε ειδικό παιδαγωγό, σε εργοθεραπευτή. Αν δια πιστώσετε δυσκολίες στον λόγο ή στην άρθρωση συμβουλευτείτε έναν λογοθεραπευτή καθώς οι διαταραχές ομιλίας δεν σχετίζονται με την δυσλεξία.
Τι μπορούμε να κάνουμε;
1. Το παιδί καλό είναι να έχει συγκεκριμένες ώρες μελέτης και ξεκάθαρο το πρόγραμμα του
2. Η ανάγνωση βιβλίων θα βοηθήσει και στην ανάγνωση και στην δομή. Το βιβλίο να είναι αντίστοιχο για την ηλικία του ή και για πιο μικρά παιδιά, σημασία έχει η προσπάθεια. Μη ξεχνάτε ότι η ανάγνωση είναι βουνό γι αυτό μην πιέζετε το παιδί.
3. Ένα πρόχειρο στο σχολείο ώστε να γράφει τις ασκήσεις που θα χει για το σπίτι, βοηθάει στην οργάνωση
4. Όταν τελειώνει τις εργασίες , να τις ξανακοιτάει και να διορθώνει τα λάθη του ή να προσπαθεί να φτιάξει λίγο τα γράμματα. Το πιο εύκολο για μας στη γραφή μπορεί για ένα δυσλεκτικό παιδί να πάρει και ώρες.
5. Να μη μειώνουμε το παιδί και να μη φωνάζουμε. Να το ενθαρρύνουμε να προσπαθήσει. Όλα τα παιδιά έχουν τις δικές τους ικανότητες.

Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε : https://www.dyslexia.gr/